Nødfirmærket

Nødfrimærke

Opstanden i Ungarn 1956, Berlinmurens opførelse i 1961 og Cuba-krisen i 1962 er overskrifter i en række grå kapitler af verdenshistorien. Vi er i starten af 1960′erne. Den Kolde Krig er en realitet. Alverdens lande tog sine forholdsregler. Således også i Danmark, hvor loven om civil beredskab fra 1959 inspirerede til en beslutning på højeste sted i P & T. I en eventuel krigssituation gjaldt det om at bevare så mange nationale institutioner og symboler som muligt. I 1963 fik generaldirektøren for P & T derfor trykt et oplag på 200 millioner nødfrimærker i dybeste hemmelighed. Med den tidløse værdiangivelse: “Indenlandsk brevporto”.

Nødfrimærkerne blev under strenge sikkerhedsforanstaltninger skjult på forskellige strategiske steder rundt om i det danske rige. Ikke engang dem, der blev betroet pakkerne, kendte til indholdet. Sammen med hver pakke lå en trykplade, så man i en krigssituation, kunne fremstille flere mærker i bogtryk.

Igennem små 30 år har dette været en højt klassificeret statshemmelighed. Indtil det i 1991 blev besluttet, af nødfrimærkerne skulle samles ind og destrueres.

Lige bortset fra et mindre oplag nødfrimærker, der er givet som gave til Danmarks Filatelist Forbund, til støtte for Forbundets arbejde samt P & T-museet.

Sådan stod der på de frimærkeomslag med nødfrimærker der blev solgt i et mindre antal af Danmarks Filatelist Forbund i perioden fra den 14. marts til den 31. december 1991. Nødfrimærkerne blev leveret til DFF i 10-blokke (2×5) derfor findes hel ark eller blokke på mere end 10 sammenhængende mærker IKKE.

Nødfrimærkerne var så hemmelige at kun 3 personer i den øverste top i P & T (post og telegrafvæsnet) kendte til planerne, og mærkerne blev af samme grund heller trykt på Frimærketrykkeriet, som dengang lå på Amager Fælledvej i København. De blev formodentlig trykt på et af P & T betroet privat bogtrykkeri i slutningen af 1963, og herefter pakket i kasser sammen med en trykplade til fremstilling af yderlige mærker. Pakkerne blev formodentlig fordelt til 8 forskellige lokationer, 1 pakke i Midtsjælland, 1 pakke på Fyn, 1 pakke på en af øerne i Smålandshavet, 4 pakker i Jylland og 1 pakke på Færøerne men denne pakke blev returneret, da Færøerne blev et selvstændigt postområde i 1975. Da nyheden om disse mystiske nødfrimærker kom frem i dagens lys i 1991, var det en stor sensation i medierne, men desværre var alt arkivmateriale om sagen forlængst destrueret ligeledes er også trykpladerne til fremstilling af mærkerne destrueret.