Udstilling

Medlemsblad 2 2014

Museet rådet over en masse ting og sager der har noget at gøre med Det Cilvile beredskab og forsvar gennem 70 år. Tingene er indsamlet fra beredskaberne i hele Denmark og kan fortælle historien om beredskabet under besættelsen, tiden der efter og Den Kolde Krig helt frem til i dag.

I Kommandocentralens hvilerum hvor der er køjer til 12 mand, her har vi brugt de 9 køjer som udstillings platform. Her vil vi vise de mange effekter opdelt i emner. Da vi ikke har så meget plads vil udstillingen løbende blive ændret så vores gæster ikke ser det samme hver gang de besøger Kommandocentralen.

Der vil også være små udstillinger i bunkerens andre rum, så Kommandocentralen ser ud som om den er i midt i en stor øvelse.

Vi har også lavet en rekonstruktion af en varslingsplads fra 1980′erne hvor man kan høre varslingsmeldinger hvert anden minut. Børn og barnlige sjæle kan også få lov til at trykke på knappen og derved sætte byens sirener igang fra sirenekommandoskabet.

DSC_0011

Varslingsplads fra 1980′erne. Her kan publikum høre varslingsmeldinger i radioen og i hovedtelefonen. Publikum kan også sætte byens sirener igang fra sirenekommandoskabet.

Som pendant til 80′er varslingspladsen er der i kommandorummet en moderne varslingsplads fra 1990′erne hvor Danmark fik det varslingssystem som vi kender i dag.

DSC_0028

Varslingsplads fra 1990′erne.

Alt dette og meget meget mere kan man se og opleve i Kommandocentralen.