Afsluttede Aktiviteter

Forårs turen 2014 www

Fredag den 21-02-2014:

Foreningen deltager i Silkeborgs kommune event “En by i Mørket”.
foreningen vil holde åbent i Silkeborg kommandocentral sammen med museum Silkeborg, hvor der vil være nogle korte rundvisninger i håndlampens skær.

Tidspunkt: mellem 1900 og 2200

indgang kc

Information:   Stützpunkt Nord 2013

Foreningen vil deltage i dette arrangement med en udstilling omhandlende det civile beredskab omkring 1945, hvis i har tid så kig forbi, vi har selvfølgelig bestilt godt vejr.

Årets Stützpunkt Nord vil blive afviklet lørdag den 17. august kl. 10-17

Som de øvrige år er Stützpunkt Nord henlagt til Bangsbo Fort som det primære sted for arrangementet.

• Foreningen Stützpunkt Nord
  • Nordjyllands Kystmuseum
  • Bangsbo Fort og det frivillige korps
  • Regimentet
  • Jysk Koldkrigsforening
  • Nygård Kaffe
  • Hjemmeværnsdistrikt Vendsyssel
  • Flyverhjemmeværnet
  • Militærkøretøjsklubben
  • Private samlere

Af nye deltagere i år kan nævnes Militærkøretøjsklubben som har en stor samling af amerikanske militærkøretøjer i utallige typer. Jysk Kold Krigsmuseum som vil fortælle om det civile beredskab under og lige efter besættelsen. Hjemmeværnsdistrikt Vendsyssel vil formidle værnets virke – hjemmeværnet er jo dannet på grundlag af modstandsbevægelsen.

Lørdag den 3 August vil der blive arrangeret en tur til den gamle NATO bunker i Finderup.

LUKKET FOR FLERE TILMELDINGER:

Den 4. maj 2013 var bestyrelsen til åbent hus på beredskabscenter Herning

I anledning af beredskabsstyrelsens 75års jubilæum var der lørdag eftermiddag åbent hus på alle landets beredskabscentre. De to bestyrelsesmedlemmer Martin Pagh og Tommy Cassøe var på besøg i Herning, for at se lidt på sagerne… og for at lave lidt foreningsarbejde. På beredskabscenterets område ligger Hernings kommunale kommandocentral som nu er registreret i foreningens database.

En rigtig god dag med godt vejr, og masser af gode oplevelser.

IMGP4717_finalIMGP4639_final Udstillinger fra CBU og CF tiden.

IMAG0453_final

Den gamle blå brandbil fra 1941, måtte også ud og køre med børn, da de andre biler ikke kunne følge med til de mange interesserede børn og barnlige sjæle.

DSC_0039_final

Et kik ind i kommandorummet i Hernings kommunale kommandocentral…

DSC_0016_final

… Her er signalrummet som er blevet opdateret, med det nyeste udstyr først i 90’erne.

Læs mere om kommandocentraler her.

Husk at der er officiel åbning af Randers Beredskabs og Bunkermuseum på Torsdag den 8 August klokken 1900 på Vestre Bakkevej.

Vi forventer at være til stede.

Lørdag den 3 August vil der blive arrangeret en tur til den gamle NATO bunker i Finderup.

PT LUKKET FOR FLERE TILMELDINGER:

bunker7

finderup trappe Nato-Bunkeren-I-Finderup-Lukker

Foreningen vil være til stede i Herning den 4 Maj 2013

I anledningen af Beredskabet i Danmark har 75 års fødselsdag

Den 28. april 2013

I dag var en lille flok af foreningens aktive medlemmer på Registrerings tur i Silkeborg. Her havde vi fået tilladelse til at åbne 2 af de gamle betondækningsgrave fra Anden Verdenskrig. I Lunden ligger en betondækningsgrav af type II K, med plads til 200 personer fordelt i 4 lange betonrør, med bænke i hver side.

Type II K_final

3D tegning af betondækningsgraven i Lunden, Silkeborg.

DSC_0046_final

Den højre indgang. Vi har nettop fjernet 2 af betondækslerne, og er nu klar til at gå ind i mørket.

DSC_0044_final

En af de fire jerndøre ind til selve rummene. Dørene blev monteret i 1964-65 da dækningsgraven blev klargjort til Den Kolde krig. I loftet ovenover døren, ses de bolte som holder et stort sandfilter, der kunne filtrer luften for radioaktivt støv. Dette sandfilter blev ligeledes monteret i 1964-65.

DSC_0043_final

Her ses foreningens formand, Martin Pagh i forgangen.

DSC_0045_final

Et kik ind i et af rørene. Her kunne side 50 personer og kikke på hinanden, i mens bomberne regnede ned over byen.

DSC_0037_finalDSC_0038_final

Her ser vi de små forbindelses rør og rum som forbandt de fire store rør.

Læs mere om betondækningsgrave her.

Koldkrigs seminarium 19 april 2013

kks01_final

Den 19 April 2013 var Jysk Koldkrigsforening så heldige i at de kunne deltage i et seminarium på Langelandsfortet, som efter 6 indlæg om den kold krig, helt nede fra et beredskab i en by, og frem til idag. Det var en lang, men meget spænende dag med mange nye, og spænende input, og ingen tvivl om at det er noget foreningen skal deltage i fremover, hvis mulighed er der igen. Herunder er der nogle flere billeder fra dagen som sluttede med en rundvisning på Langelandsfortet.

En af de automatiske luftværnskanoner på fortet, her fra stilling nord.
En af de automatiske luftværnkanoner på fortet, her fra stilling nord.
Her er et billed, som er taget inde i den tideligere Danske ubåd, Springeren, og en ting må man sige gort man ikke skulle bo alt få længe i såen en dåse, for der var godt nok ikke mange muligeheder for lidt privat liv, tænk bare du ligger, og sover mens de andre sidder, og spiser aftensmad, lige neden under din soveplads.
Her er et billed, som er taget inde i den tideligere Danske ubåd, Springeren, og en ting må man sige godt man ikke skulle bo alt få længe i sådanne en dåse, for der var godt nok ikke mange muligheder for lidt privat liv, tænk bare du ligger, og sover mens de andre sidder, og spiser aftensmad, lige neden under din soveplads.